A Ferrari motorja már erősebb lehet a Mercedesénél! - Forma 1 Ferrari

A Ferrari motorja már erősebb lehet a Mercedesénél!

Óvatossága miatt elvesztette motorfölényét a Mercedes? A németek önként lemondtak egy korábbi titkos fegyverükről, minek következtében már a Ferrarié lehet mezőny a legerősebb erőforrása!

Az elmúlt két nagydíjhétvége eredményei és képe alapján most arról folyik a találgatás, lehet-e a mostani időszak a 2014 óta tartó Mercedes-uralom végének a kezdete. Az Ezüstnyilak nyeretlensége és meglepően sima időmérős vereségei sugallják ezt a feltételezést, ám hogy valóban egy fordulat küszöbén állhatunk, azt egy, az ezen eredmények mögött álló ok csak még tovább erősíti: a turbóérában először nem jelenthető ki egyértelműen, hogy a Mercedesé a legerősebb erőforrás a mezőnyben.

Sőt, a német Auto Motor und Sport úgy tudja, a Ferrari Bahrenben valójában már meg is előzte őket a motorerő téren. Lewis Hamiltonék már Melbourne-ben mondogatták, hogy a Ferrari felzárkózott rájuk motorjával, ám hogy időt nyertek velük szemben az egyenesekben, azt ott még a vörös autók laposabb szárnyával magyarázták. Bahreinben és Kínában viszont fordult a kocka: Sebastian Vettelék álltak az élen a végsebességeket összesítő tabellán, és következetesen jobbak voltak az egyenesekben. Sanghajban a különbség például 1,5 km/óra volt a javukra. Talán minimálisnak tűnhet, ám a múltat ismerve az előrelépés jelentős.

A helycsere hátterében két fő ok áll. Az egyiket a téli fejlesztések jelentették. Miközben a Mercedes a nagyobb megbízhatóság érdekében (idén 5000 helyett már nagyjából 8000 kilométerre tervezik a hajtóegységeket) a hírek szerint csak szinten tartotta motorteljesítményét, a Ferrarinak állítólag a megnövekedett futásteljesítmény ellenére is sikerült több lóerőt kipréselnie V6-os hibridjéből.


Mindez Ausztráliában ugyanakkor még nem volt elég a Scuderia időmérős remekléséhez. Ennek hátterében a másik ok állhat: az Auto Motor und Sport szerint a Mercedes a bahreini hétvégétől visszatért egy 2016-os specifikációjú olajkeverékhez, amely a korábbihoz képest némi teljesítményvesztést eredményezett. A tudatos visszalépésre elővigyázatosságból került sor, kiváltója pedig a 2018-ra módosított olajhasználatra vonatkozó szabályozás.



Az FIA az idei évre a 2017-es 0,9-ről 0,6 liter/100 kilométerre csökkentette a motorok által maximálisan használható olaj mennyiségét, hogy elejét vegye a korábbi olajégetős gyakorlatnak, mely révén a Mercedes és a Ferrari extra teljesítményt hozott ki motorjából. A szövetség a szabály betartatása érdekében szigorúan ellenőrzi az olajhasználatot, a fő olajtartályban szenzorokat helyezett el, melyek folyamatosan vizsgálják, ki milyen mértékben fogyasztja az olajat, emellett ellenőrök minden nap végén két csapat kiegészítő olajtankjának tartalmát is ellenőrzik, hogy biztosra menjenek, senki sem trükközik.


Miközben a másik két motorgyártó, a Renault és a Honda már a múlt évben is lényegesen kevesebb olajat használt riválisainál, és azóta is 0,1 liter/100 kilométer körüli átlagértéken működteti motorját, Ausztráliában a Mercedes és a Ferrari még mindig feszegette a határokat, és éppen csak a határérték alatt, 0,58 literen tartotta a fogyasztását. Ez a többiek szerint egyértelmű jele annak, hogy ma is trükközés révén növelik a motorteljesítményüket.


Az FIA szigora ugyanakkor félig hatásosnak bizonyult, hiszen a Mercedes Bahrein előtt úgy döntött, nem kockáztat tovább, s inkább önként csökkenti az olajfogyasztás mértékét. Hogy ezt elérje, visszatért a két évvel ezelőtti olajspecifikásióhoz, lemondva némi teljesítményről. „Az olajfogyasztás mérései nem teljesen pontosak. Ha a határon egyensúlyozol, azt kockáztatod, hogy egyszer átléped azt. A Mercedes pedig nem engedheti meg magának, hogy szabálytalanul versenyezzen” – indokolta döntésüket Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója.


A Ferrari a jelek szerint kevésbé aggódik a veszély miatt. Vagy legalábbis akarja annyira a trónfosztást, hogy vállalja ezt a kockázatot. A változtatás miatti teljesítménykülönbség elméletben nem lehet olyan drámai, ám ahhoz állítólag pont elég, hogy lóerők tekintetében már a vörösök erőforrása vezessen.



Ami az olajspecifikációkat illeti, a korai váltással a Mercedesnek már csak egyetlen lehetősége maradt a fejlesztésre, mivel a szabályok értelmében 2018-ban legfeljebb három különböző olajtípus használható. Számukra viszont a biztonság a legfontosabb.

A motorjuk azért a hatékonyság terén még mindig verhetetlen. A fogyasztási mutatókban még ma is ők állnak az élen, míg Ferrariknak a versenyek során többet kell takarékoskodniuk az üzemanyaggal. Ez, valamint hogy az olajégetős trükk az FIA mérései miatt elsősorban az időmérőn alkalmazható idén, együttesen talán azt is magyarázzák, miért nyílt szét az olló a két csapat között az elmúlt két hétvégén szombaton, s miért voltak mégis közelebb egymáshoz vasárnap.


A Mercedes négy éve tartó dominanciáját a motorjuk kiválósága alapozta meg. Most, hogy a jelek szerint elolvadt az előnyük, a legérzékenyebb pontjukat találta meg a Ferrari. Ez alapján nem túlzás kijelenteni, valóban megingott a trón. Ez viszont csak egy pillanatfelvétel, dönteni végül úgyis a fejlesztési verseny fog.


Írta:m4sport.hu

Nincsenek megjegyzések

Üzemeltető: Blogger.