Mennyire új ez a Ferrari? Egy bemutató fontos üzenete

A téli vezetőváltás után a csapategység hangsúlyozása állt a Ferrari bemutatójának középpontjában. Elnök és ügyvezető békés és nyugodt körülményeket ígért a dolgozóknak, miközben ízelítőt kaphattunk Mattia Binotto módszerébe is. Ez valóban egy új Ferrari lesz?

Péntek délelőtt bemutatkozott az új Ferrari. Az SF90-et mindenki megcsodálhatta, ám az új Ferrari ezúttal talán többet jelentett egy új autónál. Egy megújult csapat is a színpadra lépett vele, amely a mozgalmas tél után igyekezett is hangsúlyozni a megújulását.

Az évet az „Essere Ferrari” mottóval indították, mely nagyjából annyit tesz: „Ferrarinak lenni”, „Mi vagyunk a Ferrari”. De mi is ez a Ferrari, és tényleg új lenne?

A főnökök a bejátszásokhoz hasonlóan egyszerre idézték meg a múltat, s kapcsolták össze azt a jelennel, jövővel. Autójuk nevében is emléket állít annak, hogy Enzo Ferrari 90 évvel ezelőtt, 1929-ben alapította meg versenycsapatát, melyből később egy különleges autómárka fejlődött ki. „Ferrarinak lenni először is azt jelenti, hogy valami különlegeshez tartozol” – ecsetelte John Elkann, a Ferrari elnöke, a márka többségi tulajdonosának vezetője.

„A történet kilencven évvel ezelőtt kezdődött Enzo Ferrari állhatatosságával és mindenekelőtt versenyzés, a győzelem iránti szenvedélyével. Ferrarinak lenni még ma is bátorságot jelent, eredeti megoldásokat, a határok feszegetését. És mindenekelőtt egységes csapatot. Ferrarinak lenni azt is jelenti, hogy egy egységes csapat vagy, amely Olaszország legjobbjait képviseli. Leleményességet, ötletességet, a Ferrari vörös szívét.”

Ez talán a megszokott klisének tűnhet a múltjára büszke Ferrari részéről, 2019-ben viszont talán többet is jelenthet ennél.



A csapat egyéniben 2007, a konstruktőrök között 2008 óta nem nyert világbajnokságot. Az előző két évben nem állt tőle távol, de annyira közel sem, került hozzá, mint talán kerülhetett volna. 2018-as vereségük a hibák halmozásáról és a csapat széteséséről marad emlékezetes, hiszen a technika sokáig adott volt számukra a Mercedes legyőzésére, ám élniük nem sikerült vele.


A kudarc áldozattal járt. Maurizio Arrivabene csapatfőnök már csak egy lap a csapat történetét feldolgozó könyvben. Bűnét a vereségen túl a helyére ültetett technikai igazgatóval, Mattia Binottóval támadt nézeteltérése, valamint a többek által kritizált vezetési módszere jelentette, mely talán hozzájárult a vereségükhöz is.


Egyértelmű irányt jelöltek ki


Sergio Marchionne elnök szigora egyszer már agyonnyomta a túl nagy nyomást (terrort?) nehezen viselő csapatot (2016), Arrivabene stílusa pedig 2018-ban a belső viszálykodás miatt nem volt a gárda segítségére. 2019-cel egy új időszámítás veszi kezdetét: a Binotto-korszak.


Hogy meddig fog tartani és mennyire lesz eredményes, azt még nehéz lenne megítélni, ám hogy milyennek várhatjuk, arról a pénteki bemutató máris egyértelmű képet festett.

Binottót sokan dicsérik vezetői képességei miatt. A demokratikus irányítás híve, átlátja, ki hol teheti hozzá a legtöbbet a csapat teljesítményéhez, és képes úgy kormányozni, hogy közben nem megfojtja, hanem kibontakoztatja, kreativitásra és önmegvalósításra buzdítja embereit. A motorrészleg élén a pár év alatt a legerősebbre fejlesztett hajtóegység dicsérte munkáját, technikai igazgatóként pedig a 2017-től bajnokesélyes, kreatív autók.


A ranglétrán most megtette az utolsó lépést – és a csapattal is szeretné megtenni.

Azzal, hogy felettesei őt választották, egyben irányt is választottak a csapat számára. És a pénteki első fellépésük alkalmával a nagyvilág előtt azt is egyértelművé tették, hogy ők is maximálisan beleálltak ebbe az irányba.


Elkann szerint Binotto lehet az a személy, aki az eddig hiányzó pluszt hozhatja a Ferrarinak.  „Mattia jól tudja, mit jelent Ferrarinak lenni. Ő egyre fontosabb szerepkörökben dolgozta végig az elmúlt huszonöt évet Maranellóban. Tudja, milyen fontos, hogy mindenki együtt dolgozzon a versenypályán kívül, a téli időszakban és a szezon alatt is, és mindenki a legjobbját nyújtsa. A Ferrarinál minden és mindenki számít. Ezt jelenti az Essere Ferrari” – fejezte be gondolatát az elnök.



Ügyvezető igazgatója, a csapattal kapcsolatos terveiről eddig nem sokat mondó Louis Camilleri eközben ugyancsak határozottan állt ki, és most először ő is azt a benyomást keltette, hogy határozott elképzelése van a Ferrari jövőjéről. „Az előző szezon az utóbbi tíz év legjobbja volt, mégsem értünk célt. Az efféle csalódásokat nem könnyű lenyelni, de mi előre tekintünk, elhivatottak és eltökéltek vagyunk. Egy új, izgalmas fejezet kezdődik a csapat történetében Mattia irányításával, aki már negyed évszázada a Ferrarinál dolgozik. A pályafutása szépen ívelt fölfelé, ami a tehetségét és a vezetői képességeit dicséri. Kívül-belül ismeri a Scuderiát, igazi csapatember, határozott, tehetséges, és szeretne minden szinten javítani. Én maximálisan hiszem, hogy új magasságokba fogja emelni a Scuderiát” – jelentette ki.


Nyomás nélkül, békében, egységesen


Camilleri beszédében azt is jelezte, vezetőkként készek mindent megadni Binottónak az érvényesüléshez. A kulcsszót itt is az egységesség jelenti. „A két versenyzőnk mögött egy nagyon olajozottan működő gépezet áll. Férfiak és nők erős láncolata, akiket a Ferrari különleges márkája iránti szenvedély hajt. Ők valamennyien élvezik a teljes támogatásunkat, és biztosítani kívánjuk, hogy a minden irányból érkező hatalmas nyomás ellenére a csapaton belüli hangulatot a piramis csúcsától az aljáig a békesség jellemezze. Ez az előfeltétele annak, hogy a csapaton belül a kreativitás, a tehetség és az átláthatóság legyen az úr” – vázolta lényegében mindazt, ami választott csapatfőnökük filozófiáját jelenti már évek óta.

Ami Binottót illeti, maga is beállt a sorba, és a rá jellemző visszafogottsággal szintén megüzente, most egységességre van szükség. „Ez egy különleges nap, nagyon izgalmas. Büszkeséget érzek. Büszke vagyok a csapatra, arra, hogy egy ilyen erős csapatot irányíthatok. És büszke vagyok Enzo Ferrari soha véget nem érő álmára is, elvégre ez az oka annak, hogy ma itt vagyunk.”



Árulkodó volt az is, hogy 2018-as visszatekintésében igyekezett olyan mozzanatokat kiemelni, melyek külön-külön az istálló minden tagját jó színben tüntetik fel a mérnöki gárdától a versenyzőkön és a tervezőkön át a szerelőkig. „2018 nem lett a mi évünk, de sok pozitívuma volt. Ausztráliában jó volt a taktikánk, Sebastian egy nagyszerű döntéssel nyert. Ausztriában Sebastian két kerekével a füvön előzött, amire manapság csak kevés versenyző képes. Bízunk benne, hogy az új szezonban ebből profitálni fogunk. Aztán Silverstone-ra is szívesen emlékszem, mert évekig nem tudtunk nyerni ott, és Silverstone mindig különleges, az autó szempontjából pedig nehéz pálya. Monzában nem tudtunk nyerni, de az időmérőn kettős győzelmet arattunk, és miénk lett a leggyorsabb kör is, a leggyorsabb átlagú kör a sportág történetében. És Brazíliában miénk volt a leggyorsabb kerékcsere, ami a csapatot dicséri. Két másodperc alatt korábban senki nem teljesített, és ez mutatja, hogy lehet rájuk számítani a jövőben is.”


Ha a felsorolt eredmények kozmetikázottnak is tűnnek, a lényeget azok üzenete jelenti: Binotto a bizalomra épít, a nyilvánosan a jóra koncentrál a rossz helyett, bátorít. Máris bepillantást engedett módszerébe azzal, hogy saját szerepét egy „Nem gondolkodtam sokat, túl sok volt a teendőm”megállapítással elintézte, majd a Ferrari örökségéhez méltó munkát kötelességnek és küldetésnek nevezte, amikor pedig kulcsszavakat kértek tőle, a hatékonyság és erő mellett a csapattagokat említette.

Az új Ferrariról elkészültek az első fotók. Változott a festése, érdekes technikai megoldások láthatók rajta. De készült az új Ferrariról egy másik első fotó is. Ezen az autót állják körbe, tapsolnak és valamennyien egységes vörös sapkát viselnek, függetlenül attól, milyen beosztásuk van. Az üzenete ennek is egyértelmű: minden téren határozott egység.


Hogy új az autó, azt már most láthattuk. Annak kiderítése viszont az előttünk álló bő kilenc hónap feladata lesz, hogy ez ténylegesen egy új, más csapat is lett-e, mint amit 2018-ban újra veszíteni láttunk. Az első fotó, az első fellépés ezt sugallja, minden más csak a pályán fog megmutatkozni.

Írta:M4Sport.hu

Nincsenek megjegyzések

Üzemeltető: Blogger.