Hoznak-e fordulatot a Ferrari bakui fejlesztései?


A szélcsatorna szerint sokat hozhat a Ferrarinak a Bakuban bevetett aerodinamikai fejlesztési csomag. De hoz-e fordulatot is?

Több riválisával ellentétben a Ferrari nemigen nyúlt hozzá alapautójához az első három nagydíjhétvégén. Bakuba viszont elvitték magukkal a 2019-es első komolyabb fejlesztéseiket, melyekkel Mattia Binotto csapatfőnök szerint kezdetét veszi az SF90-es egész éven át tartó teljesítményjavítása. Az első futamok eredményei után arra számíthatunk, hogy az olaszok újdonságai már egyfajta reakciót is jelentenek a tapasztalt hiányosságokra, és előrevetíthetik azt is, mire számíthatunk a maranellóiaktól középtávon.


Sebastian Vettel szerint azonban nem szabad mindent meghatározó hétvégeként tekinteni az azerbajdzsánira. „Tudom, hogy sokan így állítanák be, de még nagyon sok verseny van előttünk. Jó lenne év végén kijelenteni, hogy ez volt a szezon fordulópontja, de egyelőre nem tudhatjuk, és nem is számít” – jelentette ki a négyszeres bajnok.


Azt azért ő és Charles Leclerc is elismerte, hogy ígéretes eredményeket kaptak az újdonságokról a szélcsatornában. „Arra számítunk, hogy előrelépünk, gyorsabb lesz az autónk. Reméljük, hogy a szélcsatornás számokat a pályán is visszakapjuk. Akkor egyértelműen gyorsabbá válunk. Meglátjuk, mekkora lesz ez az ugrás” – mondta Vettel.


Leclerc hozzátette: „Egyszerűen csak fejlesztjük a teljes csomagunkat. Jó irányba haladunk, és valamivel jobbnak kell lennünk, legalábbis papíron.”


És hogy mik az újítások? Bakuban a vörös autókon módosított oldalsó fordítólemezeket, új padlólemezt és diffúzort, valamint a Mattia Binotto által már Kínában említett, nagyobb leszorítóerőt termelő új hátsó szárnyat lehetett fölfedezni, és az Auto Motor und Sport szerint ezek közül bizonyos fejlesztéseket a következő barcelonai hétvégére szánhattak, de előrébb hozták a bevetésüket.
A Ferrari gyenge pontját eddig leginkább a lassabb tempójú kanyarok jelentették, ezekben veszítették a legtöbb időt a Mercedesszel szemben. Ha az újítások beválnak, Vettel reményei szerint az nem csak Bakuban lesz a segítségükre. „Ha összességében javítunk az autón, akkor az minden pályán előrelépés lesz Muszáj gyorsulnunk a kanyarokban, mindegy, hogy mely pályákra megyünk. Ha ez összejön, akkor megnehezíthetjük a többiek életét. Továbbra is hiszünk benne, hogy nagyon erős csomagunk van.”



Ezt Leclerc is megerősíti, aki szerint hiába voltak lassabbak legutóbb a Mercedesnél, nincs egyetlen olyan probléma, ami kizárólagosan felelőssé tehető a nyeretlenségükért. „Bahreinben és Kínában nagyon közel voltunk. Összességében nincs gyenge pontja az autónknak, csak jól kel fejlesztenünk.”


És persze minden körülmények között, minden pályatípuson meg kell találniuk a legjobb beállításokat, ami eddig nem volt az erőssége a csapatnak ebben az évben. „Az itteni pálya egész hétvégén nagyon sokat változik. Fontos lesz ehhez igazítanunk az autónkat” – bocsátotta előre Vettel.


Az új hátsó szárnyulat tanulmányozva a Mercedes mérnökei máris megállapították: „A garázsban látható hátsó szárnyuk nagyobb leszorítőerőt képes produkálni, mint a mi új szárnyunk.” A leszorítóerő sarkalatos kérdés a Ferrarinál. Első szárnykoncepciójuk miatt eleve kevesebbel rendelkeznek, mint a Mercedes vagy a Red Bull, és a lassabb tempójú kanyarok is e hiányosságukra világítanak rá.

Leclerc azonban rámutatott, e kanyarokban nemcsak a leszorítóerő növelésével javíthatnak, de hatékonyabb gumikezeléssel is, ami eddig szintén nem volt az erősségük. „A kettő kéz a kézben jár. De nem olyan könnyű eltalálni a működési tartományt. És ha nem találjuk, akkor az autó egyensúlya sincs meg” – magyarázta a monacói.



A helyzet egyik csapat számára sem könnyű az idei gumikkal. A Pirelli 2019-re változtatott abroncsain, azoknak 0,4 milliméterrel vékonyabb a futófelülete. Emellett a kerékpaplanokat sem a megszokott módon használhatják, hiszen a hátsó gumikat 100 helyett csak 80 Celsius-fokon melegíthetik. Többek számára emiatt a túl hideg gumik jelentik a problémát. Valamint az a tény, hogy az idei Pirellik még kényesebbé váltak, mint eddig, mert sokszor nincs meg az összhang a futófelület és az oldalfal hőmérséklete között sem.


A Ferrari ezen a téren a nehezebben boldoguló csapatok közé tartozott eddig. És nem kizárt, hogy ez mégis a leszorítóerő hiányával magyarázható. Vettelék hiszik, hogy ha az újítások megoldást hoznak e problémákra, az előrelépésük is jelentős lehet. Biztosat viszont csak az első próbák után fogunk tudni, és ilyen szempontból bármit is mond Vettel, igenis jelenthet még fordulatot Baku az eddig egyhangú eredményeket hozó idei bajnokság szempontjából.


Írta:M4sport.hu

Nincsenek megjegyzések

Üzemeltető: Blogger.